جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
لوگو سامانه رفع تاری، چهره نگاری و تشخیص پلاک نهان نما

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، سامانه رفع تاری و تشخیص پلاکنهان نما

محتوای مطلب

مقدمه پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

یکی از مولفه های مشخص خودرو، وجود پلاک می‌باشد که جلو و عقب بدنه خودرو نصب می‌شود. پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران برای هر خودرو مشخصه ای به شمار می‌رود که با آن ماشین را شناسایی می‌کنند. پلاک خودروها با هم متفاوت می‌باشند و امکان ندارد دو خودرو شماره پلاک یکسانی داشته باشند.

پلاک خودرو یک صفحه مستطیلی شکل فلزی است که دارای اعداد و حروف مشخصی می‌باشد. اعداد و حروف پلاک هر کدام استان یا شهر و یا کاربرد ماشین را مشخص می‌کنند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که رنگ های مختلف پلاک خودروها چه کاربردی دارند؟ در واقع رنگ های مختلف به وجود آمدند تا ظرفیت شماره گذاری پلاک بالا برود و همچنین پلاک های سازمان های مختلف و کاربرد آنها مشخص و معلوم باشد.

شماره پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

هر شهر در ایران، بر اساس حوزه استحفاضی خود، الفبای مختص به خود را در پلاک‌های خودروها استفاده می‌کند. این الفبا به صورت مختصر و شناسایی شده هستند و امکان تفکیک و تمایز بین خودروهای مختلف را فراهم می‌کند. همچنین، این تفاوت‌ها معمولاً بر اساس نام شهرها، استان‌ها و مناطق مختلف تعیین می‌شود.

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران باهم متفاوت می‌باشد و هر شهر و استانی حروف و اعداد منحصربه‌فرد خود را دارند. دو عدد سمت راست پلاک خودروهای شخصی، کد محل زندگی مالک خودرو می‌باشد. رنگ پلاک ها نیز برای معرفی ارگان و سازمان مربوطه می‌باشد. حرفی که در پلاک به کار رفته نشان دهنده کاربری خودرو می‌باشد.

در هر شهری یک کد خاصی به خودروها اختصاص داده شده است که به عنوان کد شهر شناخته می‌شود و این کدها از دو یا سه حرف تشکیل شده‌اند. برای مثال، کد تهران به صورت “الف” است. پس از کد شهر، یک عدد یا چند عدد دیگر در پلاک قرار دارد که به عنوان شماره ثبت خودرو در آن شهر شناخته می‌شود. این شماره ها به صورت تصادفی اختصاص داده می‌شوند و هیچ رابطه خاصی با خصوصیات خودرو، نام یا مالک آن وجود ندارد.

به عنوان مثال، پلاک خودرویی که با “345الف 12” شروع شود، نشان می‌دهد که خودرو در تهران ثبت شده است و شماره ثبت آن در تهران 12345 است. کد شهر و شماره ثبت خودرو در ایران توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تنظیم و نظارت می‌شود.

🚨باتوجه به اینکه هر خودرو، شماره پلاک مشخص خود را دارد و مربوط به مالک خودرو می‌باشد هنگام تعویض مالکیت خودرو باید شماره پلاک خودرو نیز عوض شود تا مشکل قانونی ای برای مالک قبلی ایجاد نشود.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تعویض پلاک خودرو و مدارکی که باید به همراه داشته باشید به مقاله هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۲ در همین سایت مراجعه کنید.

پیگیری تاثیر پلاک خودرو در شهرهای مختلف

همانطور که می‌دانید، پلاک خودروها نقش مهمی در شناسایی و ثبت خودرو در سامانه‌ها و نیز در حوادث و رخدادهای مختلف را دارد. از این رو، شناخت دقیق انواع پلاک‌ها و محدوده‌های آنها، به ما کمک می‌کند تا در سفرها و ترددهای خود با آسایش بیشتری روبه‌رو شویم و از امکانات راحت‌تری برخوردار شویم.

نقش پلاک خودرو در ترافیک و امنیت

پلاک خودروها ابزاری مهم در کنترل ترافیک شهرها و جاده‌ها هستند. اطلاع از پلاک خودروهای مختلف به مقامات اجازه می‌دهد تا تردد خودروها را در نقاط مختلف شهر یا کشور ثبت کرده و نظارت کنند. این امر در حفظ امنیت شهروندان و جلوگیری از جرائم رانندگی مؤثر است.

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

نقش پلاک ماشین شهر ها در ترافیک و امنیت را می‌توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

  1. ترافیک:

شناسایی و تعیین هویت: پلاک خودروها به عنوان شناسه‌های منحصربفرد و غیرتکراری، در تشخیص و تعیین هویت خودروها بسیار مهم هستند. این کار به مسئولان ترافیک کمک می‌کند تا در ردیابی و کنترل تعداد خودروها و مدیریت ترافیک بهتر عمل کنند، به خصوص در مواردی که نیاز به شناسایی یک خودرو و جلوگیری از سواستفاده به جرم‌های ترافیکی متمایل است.

نظم و انضباطی در ترافیک: با تعیین پلاک خودروها، به مسئولان ترافیک کمک می‌شود تا از رعایت قوانین رانندگی، پارکینگ صحیح و عبور مجاز در محل‌های مشخص اطمینان حاصل کنند. همچنین، در صورت نقض قوانین، این اطلاعات می‌تواند در پروسه تحقیقات و دادگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

  1. امنیت:

ردیابی و پیگیری خودروها: با داشتن پلاک خودروها، می‌توان خودروهای مشکوک، مفقود یا دزدیده شده را ردیابی کرده و پیگیری آنها را آسان‌تر کرد. همچنین، در صورت بروز جرم، امکان شناسایی خودروهای مورد استفاده در جرم در دستگاه‌های امنیتی وجود دارد.

پیشگیری از سواستفاده: پنل کنترل ترافیک تصویری توسط دوربین‌های نصب شده در جاده‌ها پلاک خودروها را ثبت می‌کند و در صورت نقض قوانین، عملکرد نادرست رانندگان یا سواستفاده از آنها، مسئولان امنیتی می‌توانند مشکل را شناسایی و برخورد مناسب را انجام دهند.

⚡بنابراین، پلاک خودروها در ترافیک و امنیت نقش مهمی دارند و برای حفظ نظم و امنیت در جاده‌ها بسیار ضروری هستند.

تاریخچه پلاک خودرو در ایران

اولین پلاک خودرو در ایران، در سال ۱۳۰۰ به ثبت رسیده است. اما به دلیل نداشتن سامانه و رسمی‌تر شدن ثبت خودرو‌ها، از آن زمان تا دهه ۱۳۴۰ هیچ رسمیتی برای ثبت پلاک خودرو وجود نداشت.

به طوری که شاید بتوان گفت بعضی خودروهایی با مشخصات مشابه، یک پلاک متفاوت داشتند. از همان دهه ۱۳۴۰، پلاک های خاص و با شرایط خاصی برای خودرو‌های دولتی، نظامی، آمبولانس‌ها و کامیون‌ها، به کار گرفته شده بود. اما پلاک ثبت شده و برای خودروهای عادی، در دهه ۱۳۴۵ ظهور پیدا کرد.

ابتدا پلاک‌های شش رقمی برای خودروهای شخصی ثبت شد. سپس در دهه ۱۳۵۰، پلاک‌های پنج رقمی با دو حرف ابتدایی برای تفکیک استان‌ها نیز به کار گرفته شد. این سیستم پلاک‌ها تا به امروز ادامه داشته است. لیست کامل شماره پلاک شهر های ایران را به طور کامل در این مقاله ذکر کرده ایم.

بررسی رنگ پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

همانطور که اشاره کردیم پلاک ها در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشند و براساس عدد اخر پلاک و حرف وسط پلاک تمایز می یابند. رنگ های پلاک هرکدام نشان‌دهنده کاربرد مشخصی هستند، در ادامه همراه ما باشید تا به آن‌ها بپردازيم.

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، رنگ پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

پلاک خودرو با رنگ سفید

احتمالا بیشترین پلاکی که تا به حال در بین پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران و در سطح شهر دیده اید پلاک سفید رنگ می‌باشد. پلاک خودروهای شخصی و عادی سفید رنگ است و با حروف های مختلف پلاک گذاری شده اند. پلاک سفیدی که حرف آن “گ” می‌باشد به معنای خودرویی با اجازه گذر موقت است یعنی این خودرو فقط برای مدت محدودی اجازه گذر و عبور در سطح شهر را دارد.

حرف “ژ” با نماد ویلچر نشان دهنده خودرویی است که مالک آن دچار معلولیت و یا جانبازی می‌باشد. مشخص کردن ماشین ها با پلاک های اختصاصی برای این افراد مزیت محسوب می‌شود.

پلاک های ویژه معلولین دارای مزایای خاصی می‌باشد از جمله اینکه توقف آن‌ها در محل پارک ویژه بدون اشکال است و خودرو قابل تشخیص است. مورد بعدی استفاده از سهمیه بنزین و درمان به خصوص می‌باشد.

در پلاک معلولین و جانبازان نمادی کنار حرف قرار دارد که تفاوت پلاک را با دیگر پلاک های ملی مشخص می‌کند. البته به این نکته دقت کنید که در تاکسی های اینترنتی مثل تپسی و اسنپ، در قسمت پلاک نمادی درج نشده و فقط حرف <ژ> گذاشته شده است. همچنین اعداد ۱۱ تا ۴۹ به جانبازان و اعداد ۵۱ تا ۹۹ به معلولین اختصاص یافته است.

پلاک خودرو با رنگ زرد

احتمالا بیشترین پلاکی که با رنگ زرد دیده اید پلاک تاکسی ها می‌باشد. جالب است بدانید پلاک تاکسی ها علاوه بر رنگ زرد دارای حرف “ت” در پلاک می‌باشند که مخفف همان taxi است و کاربری ماشین مشخص و معلوم می‌شود.

🔍در صورت تمایل می‌توانید شبکه های اجتماعی ویرگول و آپارات ما را نیز دنبال نمایید.

پلاک خودرو سبز

پلاک های سبز رنگ به دو دسته تقسیم می‌شوند: پلاک سبز رنگ که حرف “پ” دارد مخصوص پلیس است. پلیس انتظامی، راهنمایی رانندگی و گشت همه پلاک سبز رنگ با حرف “پ” دارند. دسته بعدی پلاک سبز با حرف “ث” می‌باشد که مخصوص سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است.

پلاک هایی با رنگ قرمز

قرمز، رنگ پلاک دیگری است که به همراه حرف “الف” دیده می‌شود و خودروی ارگان های دولتی می‌باشند. ممکن است کلمه “تشریفات” را روی پلاک این خودروها ببینید که نشان‌دهنده همان دولتی بودن خودرو و استفاده از آن برای کارهای تشریفاتی و مورد استفاده برای اشخاص خاص است.

پلاک های آبی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران به رنگ آبی فراوان دیده می‌شود. این رنگ پلاک کاربرد زیادی دارد و اکثرا برای ارتش و نیروهای سیاسی می‌باشد. پلاک آبی رنگ با حرف “ش” مربوط به ارگان ارتش جمهوری اسلامی می‌باشد.

⚡البته لازم به ذکر است پلاک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به رنگ خاکی و یا کرم رنگ می‌باشد و آبی نیست.

پلاک خودرو وزارت دفاع و نیروهای مسلح به رنگ آبی و به همراه حرف “ز” می‌باشد. حرف “ف” برای ستاد کل نیروهای مسلح است.

نوع دیگر پلاک های آبی رنگ شامل حروف انگلیسی می‌باشند. حرف انگلیسی D در پلاک خودرو بیانگر خودروهای سیاسی و دیپلماتی است. علاوه براین مورد حرف S نیز در پلاک های آبی رنگ دیده می‌شود که بیانگر خودروهای نمایندگان و سفارت خانه ها می‌باشد.

هنگام مواجهه با خودروهای سیاسی سعی کنید همه ی توجه و تمرکز خود را به کار بگیرید تا با این خودرو تصادف نکنید. خودروهای سیاسی به طور خاص حفاظت شده هستند و هنگام تصادف باید ثابت کنید که عمدی و در جهت تحقق هدف خاصی انجام نشده است.

شناخت انواع و رنگ های خودرو ایرانی به شما کمک می‌کند که به محض دیدن یک خودرو با پلاک رنگی متوجه شوید مربوط به کدام ارگان و چه حیطه کاری ای می‌باشد.

پلاک خودرو های تاریخی در شهرهای مختلف ایران

شاید این نکته برای شما جالب باشد که خودروهای قدیمی ای وجود دارد که دارای پلاک های تاریخی می‌باشند. خودروهای نفیس خودروهایی هستند که بیشتر از ۵۰ سال و خودروهای تاریخی بیشتر از ۲۵ سال از تولید آن ها می‌گذرد. این پلاک ها قهوه ای رنگ می‌باشند و عکسی تحت عنوان نماد تاریخی و فرهنگی روی پلاک قرار می‌گیرد.

هر شماره پلاک متعلق به چه استانی است؟

همان‌طور که می‌دانید در ایران هر پلاک مخصوص به یک استان و شهر می‌باشد برای مثال کد ۱۰، ۱۱، ۵۰ مخصوص پلاک تهران و کد ۱۲ متعلق به مشهد است. رنگ های مختلف پلاک وسایل نقلیه در ایران چه چیزی را نشان می‌دهند؟

هر رنگ پلاک مخصوص یک ارگان می‌باشد. مثلا پلاک های قرمز رنگ برای ارگان های دولتی و پلاک سبز مخصوص پلیس انتظامی و سپاه پاسداران می‌باشد.

در این نوشته پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران آورده شده است. همچنین در انتهای این نوشته پلاک موتور مربوط به استان های مختلف نیز نوشته شده است. پس برای آشنایی با پلاک خودروهای استان ها و شهرهای مختلف ایران در ادامه مقاله همراه ما باشید.

چگونگی پیگیری پلاک خودروها

پیگیری پلاک خودروها امری مهم و متداول در برخی مواقع است. به عنوان مثال، در صورت داشتن شکایت یا درخواستی از ناحیه‌ای خاص در شهر، ممکن است نیاز به پیگیری پلاک خودروها داشته باشید. برای انجام این کار، می‌توانید به مقامات مربوطه در شهر و یا از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام کنید.

در صورت نیاز به خدمات رفع تاری و تشخیص پلاک در تصادفات و یا سرقت و اینگونه اتفاقات می توانید به سامانه نهان نما مراجعه کنید.

معنی حرف استفاده شده در پلاک

ویژه خودروهای

حرف

سواری‌های شخصی

ب ج د س ص ط ق ل م ن و ه‍ ی

ادارات و نهادهای دولتی

الف

پلیس (نیروی انتظامی)

پ

تاکسی‌ها

ت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ث

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

ز

معلولین و جانبازان (نماد ویلچر)

ژ

ارتش جمهوری اسلامی ایران

ش

خودروهای عمومی

ع

ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح

ف

ماشین‌آلات کشاورزی

ک

گذر موقت

گ

دیپلمات‌های سفارتخانه‌ها

D

سرویس‌های سفارتخانه‌ها

S

پلاک خودرو هر استان

تهران ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰
البرز و تهران ۶۸، ۷۸، ۲۱، ۳۸، ۳۰ مرکزی ۴۷، ۵۷
خراسان رضوی ۱۲، ۳۲، ۴۲، ۳۶، ۷۴ بوشهر ۴۸، ۵۸
اصفهان ۱۳، ۲۳، ۴۳، ۵۳، ۶۷ کردستان ۵۱، ۶۱
فارس ۶۳، ۷۳، ۸۳، ۹۳ یزد ۵۴، ۶۴
مازندران ۶۲، ۷۲، ۸۲، ۹۲ گلستان ۵۹، ۶۹
خوزستان ۱۴، ۲۴، ۳۴ چهارمحال و بختیاری ۷۱، ۸۱
آذربایجان ‌شرقی ۱۵، ۲۵، ۳۵ قزوین ۷۹، ۸۹
آذربایجان غربی ۱۷، ۲۷، ۳۷ هرمزگان ۸۴، ۹۴
کرمان ۴۵، ۶۵، ۷۵ سیستان و بلوچستان ۸۵، ۹۵
گیلان ۴۶، ۵۶، ۷۶ سمنان ۸۶، ۹۶
همدان ۱۸، ۲۸ زنجان ۸۷، ۹۷
کرمانشاه ۱۹، ۲۹، ۳۹ قم ۱۶
لرستان ۳۱، ۴۱ اردبیل ۹۱
خراسان شمالی ۳۲، ۲۶ کهگیلویه و بویراحمد ۴۹
خراسان جنوبی ۳۲، ۵۲ ایلام ۹۸

استان تهران

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان تهران

شهرستان کد
تهران (۱۵۲) ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰
ب ج د س ص ط ق ل م ن و
شهریار (۱۱) ۷۸ د ه‍ / ۲۱ د ط ل ه‍ / ۳۸ ج ط و / ۳۰ ب ق ن
رباط‌کریم (۶) ۷۸ ج م / ۲۱ ج ق / ۳۸ ل / ۳۰ ج و
ورامین (۵) ۷۸ س / ۲۱ س م / ۳۸ ص / ۳۰ ط*
اسلام‌شهر (۵) ۷۸ ب ی / ۲۱ ب / ۳۸ ق / ۳۰ ص
پاکدشت (۳) ۷۸ ل / ۲۱ ن / ۳۰ ط*
دماوند (۲) ۷۸ ص / ۲۱ ی
فیروزکوه ۷۸ ق
ری ۷۸ ن
شمیرانات ۷۸ و

استان البرز

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان البرز

شهرستان کد
کرج
فردیس
اشتهارد
۶۸ تمام حروف
۲۱ و
ساوجبلاغ (هشتگرد)
طالقان ، نظرآباد
۷۸ ط
۲۱ ص
استان البرز ۳۸ ب د س م ن ه ی
۳۰ د س ل م ه

استان خراسان رضوی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان خراسان رضوی

مشهد (۳۶) ۱۲ تمام حروف
۳۲ و* / ۴۲ ج* ق* و* ه‍*
۳۶ ب ج د س ص ط و ه‍
۷۴ ب د س ص ق م ن و ه‍ ی
نیشابور (۴) ۳۲ ب ی* / ۳۶ ل / ۷۴ ط
سبزوار (۴) ۳۲ ج / ۴۲ ن* / ۳۶ م / ۷۴ ل
تربت حیدریه (۴) ۳۲ ل ن* / ۳۶ ن / ۴۲ ی*
کاشمر (۲) ۳۲ م / ۳۶ ق
تربت جام (۲) ۳۲ ص / ۳۶ ی
قوچان (۲) ۳۲ ط / ۷۴ ج
گناباد (۲) ۳۲ ق / ۴۲ م*
تایباد ۳۲ ه‍
فریمان ۴۲ ب
سرخس ۴۲ د
درگز ۴۲ س
خواف ۴۲ ص
چناران ۴۲ ط
بردسکن ۴۲ ل
رشتخوار ۴۲ م*
کلات ۴۲ ی*

پلاک خودرو در شهرهای استان اصفهان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان اصفهان

اصفهان (۲۹) ۱۳ تمام حروف
۵۳ ب ج د س ص ق ل و
۶۷ ب ج د س ط ل ن و(در حال اتمام واگذاری)
شاهین شهر (۴) ۴۳ د ل / ۵۳ م / ۶۷ ق
نجف‌آباد (۴) ۲۳ ج / ۴۳ م / ۵۳ ن / ۶۷ م
کاشان (۴) ۲۳ ب / ۴۳ و / ۵۳ ه‍ / ۲۳ ل
خمینی‌شهر (۳) ۲۳ س / ۴۳ ن / ۵۳ ی
لنجان (۳) ۲۳ ی / ۴۳ ه‍ / ۶۷ ص *
فلاورجان (۳) ۲۳ ه‍ / ۴۳ ی / ۶۷ ص *
شهرضا (۲) ۲۳ د / ۵۳ ط
مبارکه (۲) ۴۳ ج ط
گلپایگان ۲۳ ص
نطنز ۲۳ ط
اردستان ۲۳ ق
خوانسار ۲۳ ل
نائین ۲۳ م
سمیرم ۲۳ ن
فریدون شهر ۲۳ و
فریدن ۴۳ ب
آران و بیدگل ۴۳ س
تیران و کرون ۴۳ ص *
دهاقان ۴۳ ق

پلاک خودرو در شهرهای استان فارس

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان فارس

شیراز (۲۸) ۶۳ تمام حروف
۹۳ ب ج د س ص ط ق م ن ه‍
۹۳ ی* / ۹۳ و* / ۸۳ ص* / ۸۳ ج* / ۸۳ ط*
کازرون (۷) ۷۳ ص / ۸۳ ن / ۹۳ و* / ۹۳ ی* / ۸۳ ص* /۸۳ ج* / ۸۳ ط*
لارستان (۳) ۷۳ ج / ۸۳ م / ۹۳ ل
مرودشت (۶) ۷۳ ل / ۸۳ و / ۹۳ و* /۸۳ ص* /۸۳ ج* /۸۳ ط*
جهرم (۲) ۷۳ ب / ۸۳ ه‍
فسا (۲) ۷۳ س / ۸۳ ی
داراب (۲) ۷۳ د / ۸۳ س*
فیروز آباد(۵) ۷۳ ط / ۹۳ و* / ۸۳ ص* / ۸۳ ج* / ۸۳ ط*
آباده(۲) ۷۳ ق* / ۸۳ ق*
لامرد ۷۳ م
نی ریز ۷۳ ن
استهبان ۷۳ و
اقلید ۷۳ ه‍
سپیدان ۷۳ ی*
نورآبادممسنی(۲) ۸۳ ب / ۷۳ ی*
زرین دشت(۲) ۸۳ ج* / ۸۳ ط*
قیر و کارزین ۸۳ د
مُهر ۸۳ س*
ارسنجان(۳) ۸۳ ص* / ۸۳ ج* /۸۳ ط*
خرم بید ۸۳ ط*
بوانات ۸۳ ق*
فراشبند ۸۳ ل

پلاک خودرو در شهرهای استان مازندران

ساری (۶) ۶۲ ب ج د س ص ط
بابل (۶) ۷۲ ج / ۸۲ ج ص م / ۹۲ ج / ۹۲ ص
آمل (۵) ۷۲ ب / ۸۲ د ق / ۹۲ ب/۹۲ط
قائم‌شهر (۴) ۷۲ ل / ۸۲ س ن / ۹۲ س
تنکابن (۳) ۷۲ د / ۸۲ ط / ۹۲ د
بابلسر (۲) ۷۲ م / ۸۲ ل
چالوس (۲) ۷۲ ن / ۸۲ و
بهشهر (۲) ۷۲ ق / ۸۲ ه‍
نوشهر (۲) ۷۲ ص / ۸۲ ی
نور ۷۲ ط / ۷۲ ی
رامسر ۷۲ س
محمودآباد ۷۲ و
نکا ۷۲ ه‍
جویبار ۷۲ ی مشترک با نور
سوادکوه ۸۲ ب

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران استان خوزستان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان خوزستان

اهواز (۱۴) ۱۴ تمام حروف/ ۳۴ ی
دزفول (۴) ۲۴ د / ۳۴ ص و م
ماهشهر (۳) ۲۴ ط ه‍ * / ۳۴ ط
آبادان (۲) ۲۴ ب / ۳۴ ق
بهبهان (۲) ۲۴ س / ۳۴ ن
شوشتر (۲) ۲۴ ن / ۳۴ ه‍
خرمشهر ۲۴ ج / ۳۴ د (مشترک با هندیجان)
مسجدسلیمان ۲۴ ص
دشت آزادگان ۲۴ ق
رامهرمز ۲۴ ل
اندیمشک ۲۴ م / ۳۴ س (مشترک با لالی)
شوش ۲۴ و
شادگان ۲۴ ه‍ *
ایذه ۲۴ ی
باغملک ۳۴ ب
امیدیه ۳۴ ج
هندیجان ۳۴ د
لالی ۳۴ س

پلاک خودرو در شهرهای استان آذربایجان شرقی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان آذربایجان شرقی

تبریز (۱۸) ۱۵ تمام حروف
۳۵ ل م ه‍ ی س* و*
مرند (۲) ۲۵ ج / ۳۵ ط
مراغه (۲) ۲۵ ب / ۳۵ ق
میانه (۲) ۲۵ د / ۳۵ ن
اهر (۲)،هوراند ۲۵ س / ۳۵ و
سراب ۲۵ ص
جلفا ۲۵ ط
هشترود ۲۵ ق
بناب (۲) ۲۵ ل / ۳۵ د*
بستان‌آباد ۲۵ م
شبستر ۲۵ ن
کلیبر،خداآفرین ۲۵ و
هریس ۲۵ ه‍
آذرشهر ۲۵ ی
اسکو ۳۵ ب
ورزقان ۳۵ ج
عجب‌شیر ۳۵ د*
چاراویماق ۳۵ س*
ملکان ۳۵ ص

پلاک خودرو در شهرهای استان آذربایجان غربی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان آذربایجان غربی

ارومیه (۱۲) ۱۷ ب ج د س ص ط ق ل م ن و ه
خوی (۳) ۲۷ ب / ۳۷ ب م
میاندوآب (۳) ۲۷ ط / ۳۷ ج ن
نقده (۲) ۲۷ ص / ۳۷ د
مهاباد (۲) ۲۷ ج / ۳۷ ص
بوکان (۲) ۲۷ ن / ۳۷ ط
سلماس (۲) ۲۷ س / ۳۷ ق
ماکو (۲) ۲۷ د / ۳۷ ل
پیرانشهر (1) ۲۷ و
تکاب ۲۷ ق
شاهین دژ ۲۷ ل
سردشت ۲۷ م
چالدران ۲۷ ه‍
اشنویه ۲۷ ی

پلاک خودرو در شهرهای استان کرمان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان کرمان

کرمان (۱۰) ۴۵ ب ج د س ص ط ق ل م ن(در حال واگذاری)
رفسنجان (۴) ۶۵ ب ی / ۷۵ س ل
سیرجان (۴) ۶۵ د / ۷۵ ب ص م
بم (۲) ۶۵ ج / ۷۵ ج
جیرفت (۲) ۶۵ ص / ۷۵ د
زرند (۲) ۶۵ ط / ۷۵ ط
کهنوج (۲) ۶۵ ق / ۷۵ ق
بافت ۶۵ س
شهربابک ۶۵ ل
بردسیر ۶۵ م
منوجان ۶۵ ن
عنبرآباد ۶۵ و
راور ۶۵ ه‍

پلاک خودرو در شهرهای استان گیلان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان گیلان

رشت ، خُمام(۱۱) ۴۶ ب ج د س ص ط ق ل م ن و
لاهیجان (۲) ۵۶ ج / ۷۶ د
انزلی (۲) ۵۶ ب / ۷۶ س
لنگرود (۲) ۵۶ م / ۷۶ ص
تالش (۲) ۵۶ س / ۷۶ ط
رودسر (۲) ۵۶ ص / ۷۶ ق
آستارا ۵۶ د
رودبار ۵۶ ط
صومعه سرا ۵۶ ق
فومن ۵۶ ل
رضوانشهر ۵۶ ن
املش ۵۶ و
ماسال ۵۶ ه‍
شفت ۵۶ ی
سیاهکل ۷۶ ب
آستانه اشرفیه ۷۶ ج

پلاک خودرو در شهرهای استان سیستان و بلوچستان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان سیستان و بلوچستان

زاهدان (۶) ۸۵ ب ج د س ص ط
زابل (۳) ۹۵ ب ل و
ایرانشهر (۲) ۹۵ ج م
سراوان (۲) ۹۵ س ن
نیکشهر (۲) ۹۵ ص
خاش ۹۵ د
سرباز ۹۵ ط
چابهار ۹۵ ق

پلاک خودرو در شهرهای استان کرمانشاه

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان کرمانشاه

کرمانشاه (۲۵) ۱۹ ب ج د س ص ط ق ل م ن و ه(درحال واگذاری)
اسلام آباد غرب (۲) ۲۹ ب ه‍
گیلان غرب ۲۹ ج
سرپل ذهاب ۲۹ د
پاوه ۲۹ س
کنگاور ۲۹ ص
قصر شیرین ۲۹ ط
سنقر ۲۹ ق
جوانرود ۲۹ ل
صحنه ۲۹ م
هرسین ۲۹ ن
ثلاث باباجانی ۲۹ و

پلاک خودرو در شهرهای استان گلستان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان گلستان

گرگان (۵) ۵۹ ب ج د س ص
گنبدکاووس (۳) ۶۹ ب و ه‍
بندرترکمن ۶۹ ج
کردکوی ۶۹ د
علی آباد ۶۹ س
آزادشهر ۶۹ ص
مینودشت ۶۹ ط
بندرگز ۶۹ ق
رامیان ۶۹ ل
آق قلا ۶۹ م
کلاله ۶۹ ن

پلاک خودرو در شهرهای استان هرمزگان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان هرمزگان

بندرعباس (۸) ۸۴ ب ج د س ص ط ق ل
میناب (۲) ۹۴ ب م
لنگه (۲) ۹۴ ج ن
رودان ۹۴ د
ابوموسی ۹۴ س
جاسک ۹۴ ص
بستک ۹۴ ط
حاجی آباد ۹۴ ق
قشم ۹۴ ل

پلاک خودرو در شهرهای استان بوشهر

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان بوشهر

بوشهر (۴) ۴۸ ب ج د س
دشتستان (۲) ۵۸ ب م
کنگان، عسلویه، جم ۵۸ د
گناوه ۵۸ ج
تنگستان ۵۸ س
دشتی ۵۸ ص
دیر ۵۸ ط
دیلم ۵۸ ق

پلاک خودرو در شهرهای استان لرستان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان لرستان

خرم‌آباد (۵) ۳۱ ب ج د س ص
بروجرد (۳) ۴۱ ب م ن
دورود (۲) ۴۱ د و
کوهدشت ۴۱ س
الیگودرز ۴۱ ج
دلفان ۴۱ ص
ازنا ۴۱ ط
پلدختر ۴۱ ق
سلسله ۴۱ ل

پلاک خودرو در شهرهای استان کردستان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان کردستان

سنندج (۵) ۵۱ ب ج د س ص
سقز (۲) ۶۱ ب م
قروه ، دهگلان (۲) ۶۱ س ن
مریوان (۲) ۶۱ ص و
بانه (۲) ۶۱ د ه‍
بیجار ۶۱ ج
دیواندره ۶۱ ط
کامیاران ۶۱ ق
سروآباد ۶۱ ل

پلاک خودرو در شهرهای استان همدان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان همدان

همدان (۸)
فامنین
۱۸ ب ج د س ص ط ق ل
ملایر (۳) ۲۸ ج ل ن
نهاوند (۲) ۲۸ ب م
تویسرکان ۲۸ د
کبودرآهنگ ۲۸ س
رزن،درگزین ۲۸ ص
بهار ۲۸ ط
اسدآباد ۲۸ ق

پلاک خودرو در شهرهای استان زنجان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان زنجان

زنجان (۶) ۸۷ ب ج د س ص ط
ابهر، سلطانیه (۲) ۹۷ ب ق
خدابنده (۲) ۹۷ ج ل
خرمدره ۹۷ د
ایجرود ۹۷ س
طارم ۹۷ ص
ماه‌نشان ۹۷ ط

پلاک خودرو در شهرهای استان مرکزی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان مرکزی

اراک،خنداب (۸) ۴۷ ب ج د س ص ط ق ل
ساوه (۳) ۵۷ ب و ه‍
خمین (۲) ۵۷ ج م
محلات ۵۷ د
تفرش، فراهان ۵۷ س
دلیجان ۵۷ ص
آشتیان ۵۷ ط
شازند ۵۷ ق
زرندیه ۵۷ ل
کمیجان ۵۷ ن

پلاک خودرو در شهرهای استان اردبیل

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان اردبیل

اردبیل ۹۱ ب ج د ن و ه‍ ی
پارس‌آباد ۹۱ س ن و
خلخال ۹۱ ص
گرمی ۹۱ ط
مشگین‌شهر ۹۱ ق ن و
بیله سوار ۹۱ ل
نیر ۹۱ م
نمین ۹۱ ن
کوثر ۹۱ ن و

پلاک خودرو در شهر قم

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان قم

قم (۱۲) ۱۶ ب ج د س ص ط ق ل م ن و ھ

پلاک خودرو در شهرهای استان قزوین

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان قزوین

قزوین (۹) ۷۹ ب ج د س ص ط ق ل م
تاکستان (۲) ۸۹ ب س
بوئین زهرا، آوج(۲) ۸۹ ج ص
آبیک ۸۹ د

پلاک خودرو در شهرهای استان سمنان

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان سمنان

سمنان، سرخه (۳) ۸۶ ب ج د
شاهرود، میامی (۳) ۹۶ ج ص ط
دامغان ۹۶ ب
گرمسار، آرادان ۹۶ د
مهدی شهر ۹۶ س

پلاک خودرو در شهرهای استان یزد

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان یزد

یزد (۱۰) ۵۴ ب ج د س ص ط ق ل م ن
اردکان ۶۴ ب
تفت ۶۴ ج
میبد ۶۴ د
بافق، بهاباد ۶۴ س
مهریز ۶۴ ص
ابرکوه ۶۴ ط
خاتم، مروست ۶۴ ل
اشکذر ۶۴ م

پلاک خودرو در شهرهای استان ایلام

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان ایلام

ایلام (۳) ۹۸ ب ج د
مهران، ملکشاهی ۹۸ ص
دره شهر، بدره ۹۸ ط
دهلران ۹۸ ق
چرداول،‌ سیروان، هلیلان ۹۸ ل
ایوان ۹۸ م
آبدانان ۹۸ ن

پلاک خودرو در شهرهای استان چهارمحال و بختیاری

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان چهامحال بختیاری

شهرکرد (۵)

کیار، بن،‌ سامان

۷۱ ب ج د س ص
بروجن (۲) ۸۱ ب ق
اردل ۸۱ ج
فارسان ۸۱ د
لردگان، خانمیرزا (۲) ۸۱ س ط
کوهرنگ ۸۱ ص

پلاک خودرو در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، پلاک استان کهکیلویه و بویراحمد

یاسوج (۳) ۴۹ ب ج د
گچساران، باشت (۲) ۴۹ ص ل
کهگیلویه،‌ چرام، لنده، بهمئی ۴۹ ط
دنا ۴۹ ق

پلاک خودرو در شهرهای استان خراسان شمالی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان خراسان شمالی

بجنورد (۴) ۳۲ س

۲۶ ب ج د

شیروان ۲۶ ص
اسفراین ۲۶ ط
جاجرم ۲۶ ق
مانه و سملقان ۲۶ ل
فاروج ۲۶ م

پلاک خودرو در شهرهای استان خراسان جنوبی

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران، استان خراسان جنوبی

بیرجند (۴)

خوسف،‌ درمیان

۳۲ د

۵۲ ب ج د

قائنات، زیرکوه ۵۲ ص
فردوس (٢)

سرایان، بشرویه

۳۲ و

۵۲ ط

نهبندان ۵۲ ق
سربیشه ۵۲ ل
طبس ۶۴ ق

پلاک شهرستان ها بر اساس عدد پلاک

کد شهرستان/استان کد شهرستان/استان کد شهرستان/استان
۱۰ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۴۰ شهر تهران ۷۰ ذخیره
۱۱ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۴۱ استان لرستان ۷۱ شهرکرد
۱۲ شهر مشهد (پایان شماره‌گذاری) ۴۲ استان‌های خراسان ۷۲ استان مازندران
۱۳ شهر اصفهان (پایان شماره‌گذاری) ۴۳ استان اصفهان ۷۳ استان فارس
۱۴ شهر اهواز(پایان شماره گذاری ) ۴۴ شهر تهران (پایان‌شماره گذاری) ۷۴ استان خراسان رضوی
۱۵ شهر تبریز (پایان شماره‌گذاری) ۴۵ شهر کرمان ۷۵ استان کرمان
۱۶ استان قم ۴۶ شهر رشت ۷۶ استان گیلان
۱۷ شهر ارومیه ۴۷ شهر اراک ۷۷ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری)
۱۸ شهر همدان ۴۸ شهر بوشهر ۷۸ استان‌های تهران و البرز
۱۹ شهر کرمانشاه (پایان شماره گذاری) ۴۹ استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۹ شهر قزوین
۲۰ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۵۰ ذخیره ۸۰ ذخیره
۲۱ استان‌های تهران و البرز ۵۱ شهر سنندج ۸۱ استان چهارمحال و بختیاری
۲۲ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۵۲ استان خراسان جنوبی ۸۲ استان مازندران
۲۳ استان اصفهان ۵۳ استان اصفهان ۸۳ استان فارس
۲۴ استان خوزستان ۵۴ شهر یزد ۸۴ شهر بندرعباس
۲۵ استان آذربایجان شرقی ۵۵ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۸۵ شهر زاهدان
۲۶ استان خراسان شمالی ۵۶ استان گیلان ۸۶ شهر سمنان
۲۷ استان آذربایجان غربی ۵۷ استان مرکزی ۸۷ شهر زنجان
۲۸ استان همدان ۵۸ استان بوشهر ۸۸ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری)
۲۹ استان کرمانشاه ۵۹ شهر گرگان ۸۹ استان قزوین
۳۰ استان‌های تهران و البرز ۶۰ ذخیره ۹۰ ذخیره
۳۱ شهر خرم‌آباد ۶۱ استان کردستان ۹۱ استان اردبیل
۳۲ استان‌های خراسان ۶۲ شهر ساری ۹۲ استان مازندران
۳۳ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۶۳ شهر شیراز (پایان شماره‌گذاری) ۹۳ استان فارس
۳۴ استان خوزستان ۶۴ استان یزد ۹۴ استان هرمزگان
۳۵ استان آذربایجان‌ شرقی ۶۵ استان کرمان ۹۵ استان سیستان و بلوچستان
۳۶ استان خراسان رضوی (پایان شماره گذاری) ۶۶ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری) ۹۶ استان سمنان
۳۷ استان آذربایجان غربی ۶۷ استان اصفهان ۹۷ استان زنجان
۳۸ استان‌های تهران و البرز (پایان شماره‌گذاری) ۶۸ شهر کرج (پایان شماره‌گذاری) ۹۸ استان ایلام
۳۹ استان کرمانشاه ۶۹ استان گلستان ۹۹ شهر تهران (پایان شماره‌گذاری)

پلاک موتور استان های مختلف ایران

۱ شهر تهران (۳۰) ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۴، 115، 116، 117، 118، 119، 120، 121، 122، 123، 124، 125، 126، 127، 128، 129، 130، 131، 132، 133، 134، 135، 136، 137، 138، 139، ۱۴0، 141، 142، ۱۴۳ ۱۷ اردبیل (۲) ۴۴۲، ۴۴۳
۲ خراسان رضوی (۲۰) ۷۶۱، ۷۶۲، ۷۶۳، ۷۶۴، ۷۶۵، ۷۶۶، ۷۶۷، ۷۶۸، ۷۶۹، ۷۷۱، ۷۷۲، ۷۷۳، ۷۷۴، ۷۷۵، ۷۷۶، ۷۷۷، ۷۷۸، ۷۷۹، ۷۸۱، ۷۸۲ ۱۸ قزوین (۳) ۵۲۳، ۵۲۴، ۵۲۵
۳ اصفهان (۱۶) ۶۱۸، ۶۱۹، ۶۲۱، ۶۲۲، ۶۲۳، ۶۲۴، ۶۲۵، ۶۲۶، ۶۲۷، ۶۲۸، ۶۲۹، ۶۳۱، ۶۳۲، ۶۳۳، ۶۳۴، ۶۳۵ ۱۹ قم (۵) ۶۱۱، ۶۱۲، ۶۱۳، ۶۱۴، ۶۱۵
۴ فارس (۱۱) ۶۸۷، ۶۸۸، ۶۸۹، ۶۹۱، ۶۹۲، ۶۹۳، ۶۹۴، ۶۹۵، ۶۹۶، ۶۹۷، ۶۹۸ ۲۰ کردستان (۲) ۴۶۱، ۴۶۲
۵ خوزستان (۸) ۵۶۳، ۵۶۴، ۵۶۵، ۵۶۶، ۵۶۷، ۵۶۸، ۵۶۹، ۸۵۱ ۲۱ کرمان (۶) ۸۱۲، ۸۱۳، ۸۱۴، ۸۱۵، ۸۱۶، ۸۱۷
۶ آذربایجان شرقی (۸) ۳۹۱، ۳۹۲، ۳۹۳، ۳۹۴، ۳۹۵، ۳۹۶، ۳۹۷، ۳۹۸ ۲۲ کرمانشاه (۴) ۵۱۴، ۵۱۵، ۵۱۶، ۵۱۷
۷ آذربایجان غربی (۷) ۳۷۱، ۳۷۲، ۳۷۳، ۳۷۴، ۳۷۵، ۳۷۶، ۳۷۷ ۲۳ کهگیلویه و بویراحمد (۱) ۵۷۱
۸ مرکزی (۷) ۵۳۱، ۵۳۲، ۵۳۳، ۵۳۴، ۵۳۵، ۵۳۶، ۵۳۷ ۲۴ گلستان (۲) ۵۹۶، ۵۹۷
۹ چهارمحال و بختیاری (۱) ۵۵۵ ۲۵ گیلان (۵) ۵۷۸، ۵۷۹، ۵۸۱، ۵۸۲، ۵۸۳
۱۰ خراسان جنوبی (۲) ۷۹۱، ۷۹۲ ۲۶ لرستان (۵) ۵۳۸، ۵۳۹، ۵۴۱، ۵۴۲، ۵۴۳
۱۱ بوشهر (۴) ۸۲۷، ۸۲۸، ۸۲۹، ۸۳۱ ۲۷ مازندران (۴) ۵۸۶، ۵۸۷، ۵۸۸، ۵۸۹
۱۲ خراسان شمالی (۲) ۷۸۵، ۷۸۶ ۲۸ ایلام (۱) ۵۴۷
۱۳ البرز و شهرستان‌های تهران (۵) ۳۱۹، ۳۲۱، ۳۲۲، ۳۲۳، ۳۲۴ ۲۹ هرمزگان (۵) ۸۳۵، ۸۳۶، ۸۳۷، ۸۳۸، ۸۳۹
۱۴ زنجان (۳) ۴۷۹، ۴۸۱، ۴۸۲ ۳۰ همدان (۳) ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۱۱
۱۵ سمنان (۳) ۷۵۱، ۷۵۲، ۷۵۳ ۳۱ یزد (۶) ۶۳۷، ۶۳۸، ۶۳۹، ۶۴۱، ۶۴۲، ۶۴۳
۱۶ سیستان و بلوچستان (۴) ۸۱۹، ۸۲۱، ۸۲۲، ۸۲۳

مطالعه پلاک‌ها به عنوان یک اطلاعات جالب

مطالعه و شناخت پلاک‌های خودروها به عنوان یک نوع اطلاعات عمومی جالب و سرگرم‌کننده نیز می‌تواند مفید و جذاب باشد. ممکن است در سفرها و گشت‌های شهری، به پلاک‌های عجیب و خاصی برخورد کنید که نکته‌ی جالبی برای به یاد ماندن ارائه می‌دهد.

مزایای شناخت دقیق پلاک‌ها

شناخت دقیق و درست پلاک‌های خودروها از مزایای زیر برخوردار است:

  • افزایش امنیت شهروندان و کاهش جرائم رانندگی
  • امکان نظارت و کنترل بهتر ترافیک
  • راحتی و آسایش در سفرها و ترددهای شهری و بین‌شهری
  • اطلاعات جالب و سرگرم‌کننده برای مطالعه

سخن پایانی

پلاک خودرو ایران در شهرهای مختلف یکی از مسائل مهمی است که بر ترافیک و حرکت خودروها تأثیر می‌گذارد. هر شهر در ایران دارای الگوی خاصی از پلاک‌های خودرو می‌باشد. با توجه به رشد روز افزون تعداد خودروها در شهرهای بزرگ، سازمان‌های مربوطه این الگوها را در گذشته تغییر داده‌اند تا مشکلات ترافیکی را کاهش دهند.

پلاک خودرو در شهرهای مختلف ایران

هر شهر با توجه به نیازمندی‌های خاص خود، الگوی مخصوصی از پلاک خودروها را در نظر می‌گیرد. این الگوها در هدف کاهش مشکلات ترافیکی و ارتباط بین خودروهای مختلف در شهر بکار می‌رود.

شماره پلاک استانها در برخی شهرها مانند تهران، اهواز و مشهد که به عنوان شهرهای پرجمعیت و پرترافیک شناخته می‌شوند، محدودیت‌های زیادی برای ساماندهی ترافیک وجود دارد. این شهرها بدلیل تراکم جمعیت و تعداد زیاد خودروها، دارای سیستم‌های تقسیم‌بندی پلاک بر اساس نوع خودرو یا شماره پلاك هستند که هدفشان کاهش ترافیک و بهبود جریان خودروهاست.

در برخی شهرهای دیگر ایران مانند شیراز، اصفهان و تبریز نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است، اما در این شهرها به دلیل تراکم کمتر خودروها و مساحت بزرگتر شهرها، ترافیک کمتری وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت شماره پلاک ماشین در شهرها و استانها ایران به منظور کاهش ترافیک و بهبود جریان خودروها و همچنین کنترل آلودگی هوا و ساماندهی ترافیک انجام می‌شود. با این حال، در برخی مواقع ممکن است محدودیت‌های پلاک خودرو باعث ایجاد مشکلاتی برای رانندگان و مسافران شود.

  • برای ارسال پرونده خود به سامانه نهان نما می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.
  • بررسی پرونده

پلاک خودرو در شهر های مختلف ایران چگونه است؟

پلاک خودرو ایران به صورت منطقه‌ای و با استفاده از کد‌های مختلف برای شهرها و استان‌ها صادر می‌شود.

چرا رنگ پلاک خودرو ها متفاوت است؟

در طراحی پلاک‌ها، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود تا تفاوت ظاهری بین پلاک‌ها شغل و عنوان خودرو را مشخص کند. مثلا پلاک تاکسی ها به رنگ زرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *