جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
لوگو سامانه رفع تاری، چهره نگاری و تشخیص پلاک نهان نما

رفع تاری و تشخیص پلاک

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد امتیاز: 150

نهان نما، رفع تاری و تشخیص پلاک، Blurring Removal and License Plate Recognition

محتوای مطلب

مقدمه ای بر رفع تاری و تشخیص پلاک

در دهه های اخیر، استفاده از دوربین های مداربسته به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در حفظ امنیت و نظارت بر محیط های عمومی و خصوصی افزایش یافته است. با این حال، یکی از مشکلاتی که هنوز برای دوربین های مداربسته وجود دارد، تاری تصویر در محیط هایی با نور کم است. تاری تصویر می‌تواند بر روی کیفیت نهایی تصویر تأثیر مهمی بگذارد حتی به خواندن پلاک ماشین از روی فیلم در شب و عملکرد دوربین را تحت تأثیر قرار دهد. ما در این مطلب به مهمترین سرویس سامانه نهان نما که رفع تاری و تشخیص پلاک می‌باشد، می پردازیم.

برای رفع تاری پلاک خودرو، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته برای تشخیص پلاک خودرو هنگام تار بودن دوربین مداربسته می‌تواند بسیار مفید باشد. با استفاده از الگوریتم ها و شبکه های پیشرفته، تکنولوژی تشخیص پلاک خودرو قادر است پلاک های خودروها را در تصاویر با تاری بالا تشخیص داده و آنها را به صورت دقیق استخراج کند. همچنین، قادر به تشخیص چهره ها در مکان‌های تاریک و بدون نور کافی است.

رفع تاری و تشخیص پلاک

به این ترتیب، رفع تاری تصویر دوربین مداربسته و استفاده از تکنولوژی تشخیص پلاک خودرو، به طور چشمگیری عملکرد واحدهای نظارتی و امنیتی را بهبود خواهد بخشید و همچنین کاربردهای گسترده تری در صنایع مختلف به دنبال خواهد داشت.

در بسیاری از صحنه های جرم دوربین های مداربسته نمی توانند تصاویر مناسبی از مجرمان تهیه کنند. تصاویر ضبط شده تار، بی کیفیت و غیر قابل تشخیص بوده و بدین ترتیب نمی‌توان مجرمان را شناسایی کرد و نتیجه پرونده راکد باقی می ماند. واضح کردن پلاک یا شفاف سازی، رفع تاری و تشخیص شماره پلاک تار خودرو از روی عکس یا فیلم های دوربین های مداربسته، چه در روز و چه در شب از جمله راه حل هایی است که می توان این مشکل را حل نمود.

⚡رفع تاری دوربین مداربسته برای خوانا شدن پلاک به معنای برطرف کردن مشکل تاری و عدم وضوح تصویر دوربین های مداربسته است.

علل خرابی تصویر در دوربین های مدار بسته برای شفاف‌سازی پلاک خودرو

خرابی تصاویر دوربین های مداربسته در شب و روز دلایل مختلفی دارند. برخی از علت های رایج کیفیت پایین تصاویر و ناخوانا شدن پلاک خودروها عبارت اند از:

  1. کیفیت پایین دوربین مداربسته
  2. فاصله زیاد سوژه با دوربین مدار بسته
  3. سرعت بالا خودرو
  4. بازتاب نور پلاک ماشین در شب
  5. و غیره…

البته ممکن است کاربران تمام این خرابی های تصویر را تاری پلاک خودرو تصور کنند که اینگونه نمی‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، تصاویر دوربین های مداربسته در صبح و شب می توانند به دلایل متعدد دیگری دچار افت کیفیت شوند و قابل تشخیص نباشند. ولی با استفاده از امکانات پردازش تصویر، واضح کردن، رفع تاری و تشخیص شماره پلاک تار خودرو از روی عکس یا فیلم و خواندن پلاک ناخوانا می توان تصاویر را پردازش کرده و کیفیت را بالاتر برد.

رفع تاری و تشخیص پلاک
خرابی تصویر به دلیل فاصله با دوربین مداربسته در پلاک ناخوانا

اقدامات لازم برای رفع تاری و تشخیص پلاک

در قدم برای رفع تاری پلاک خودرو، لازم به ذکر است بدانید در صورتی که شما تصویر و یا پلاک تاری دارید که احتیاج به شفاف سازی تصویر دارد، می توانید به پنل سامانه نهان نما مراجعه کنید و درخواست بررسی پرونده را بزنید. در صورتی که هنوز با این مشکل رو به رو نشده اید میتوانید برخی از اقداماتی که برای رفع تاری پلاک خودرو و تشخیص پلاک از دوربین مداربسته پیشنهاد می شود را از در ادامه مطلب بخوانید و انجام دهید:

  • پاک کردن لنز برای رفع تاری و تشخیص پلاک:

اگر لنز دوربین کثیف است، تاری می‌تواند رخ دهد. در این صورت، لنز را با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید.

  • باز کردن شاتر:

در برخی از دوربین‌ها، در هنگام عدم استفاده و در شرایط کم نور، شاتر بسته می‌شود. در این صورت، شاتر را باز کنید تا از ورود نور بیشتر به دوربین بهره ببرید.

  • تنظیمات دیافراگم:

در صورت استفاده از دوربین با دیافراگم قابل تنظیم، می‌توانید آن را تغییر دهید تا به میزان نور مناسب برسید.

رفع تاری و تشخیص پلاک

  • تنظیمات کیفیت تصویر:

در برخی از دوربین‌ها، می‌توانید تنظیمات کیفیت تصویر را تغییر دهید تا تصویر واضح‌تر شود.

  • استفاده از نورافکن یا منابع نوری اضافی:

اگر دوربین در محیطی تاریک قرار دارد، می‌توانید از نورافکن یا منابع نوری اضافی مانند چراغهای ال ای دی استفاده کنید تا تصویر روشن‌تر شود.

  • بررسی کابل‌ها و اتصالات:

مطمئن شوید که کابل‌ها و اتصالات دوربین به درستی و سالم است و مشکلی در آن‌ها وجود ندارد.

اگر با انجام این اقدامات هنوز تاری در تصویر دوربین مداربسته وجود دارد، ممکن است نیاز به مراجعه به تکنسین حرفه‌ای داشته باشید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مراکز انجام خدمات رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو از روی فیلم یا عکس

سوال مهمی که افراد در برخورد با تصاویر بی کیفیت با آن مواجه می شوند این است که چه کسانی می توانند عملیات رفع تاری پلاک خودرو، شفاف سازی پلاک از طریف فیلم و عکس، شناسایی پلاک خودرو و خواندن پلاک ناخوانا در شب و یا روز از روی دوربین مداربسته را انجام دهند؟ به صورت کلی دو گروه می توانند این کار را انجام دهند که عبارت‌اند از:

  1. کارشناسان ادله‌ی دیجیتال پلیس
  2. کارشناسان پردازش تصویر در بخش خصوصی

⚡بخش ادله‌ی دیجیتال پلیس، مرکز اصلی برای بررسی تصاویر تار و بی کیفیت برای واضح کردن و پیدا کردن شماره پلاک خودرو می باشد. مراکز بررسی ادله دیجیتال در پلیس آگاهی و فتا فعال می باشند که می توانند به پرونده های دریافتی رسیدگی نمایند. لازمه رسیدگی به این گونه پرونده ها توسط پلیس، تشکیل پرونده برای واضح کردن شماره پلاک در دوربین مداربسته می‌باشد.

رفع تاری و تشخیص پلاک
پلیس اصلی ترین مرکز رسیدگی به ادله دیجیتال برای زوم روی پلاک خودرو

با توجه به گستردگی وظایف بخش ادله دیجیتال (شامل بازگردانی اطلاعات موبایل در اندروید و آیفون، هارد و …) و حجم بالای پرونده‌های در دست بررسی توسط پلیس، معمولا افراد برای افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ترجیح می دهند عملیات خواندن پلاک ماشین، شفاف‌سازی یا تشخیص پلاک خودرو از روی فیلم های دوربین های مدار بسته را به بخش خصوصی واگذار نمایند.

  • برای ارسال پرونده خود به سامانه نهان نما می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام نمایید.
  • بررسی پرونده

با گسترش کارشناسان در حوزه پردازش تصویر، نرم افزارها و برنامه‌های متعددی در زمینه واضح کردن، شفاف سازی پلاک خودرو در فیلم و عکس، رفع تاری و تشخیص پلاک تار طراحی شده است و تیم های متعددی بر روی موضوع شناسایی پلاک خودرو به صورت تخصصی شروع به فعالیت کرده اند. مجموعه ی “نهان نما” به عنوان یکی از اولین مجموعه های تخصصی در زمینه رفع تاری و تشخیص پلاک در سال 1395 کار خود را آغاز نمود. این مجموعه که متشکل از متخصصان هوش مصنوعی و پردازش تصویر است، در طول این مدت علاوه بر کارشناسی پرونده های متعدد برای ارگان های متعدد اولین نرم افزار رفع تاری و تشخیص پلاک برای کامپیوتر، اندروید و آیفون ایرانی را طراحی نماید.

عملیات رفع تاری و تشخیص شماره پلاک خودرو با استفاده از نرم افزار تشخیص پلاک تار نهان نما

روش رفع تاری تصاویر در برنامه نهان نما

همانطور که در بالا اشاره شد خرابی های تصویر در دوربین های مداربسته شکل های مختلفی دارند که در مجموعه ی نهان نما سعی شده است برای رفع هر نوع از این خرابی ها و خواندن پلاک ماشین در دوربین های مداربسته راهکاری ارائه شود.

1. رفع تاری تصاویر و فیلم های دوربین های مداربسته در شب

یکی از اصلی ترین خرابی های تصویر که کاربران در بسیاری از پرونده ها با آن مواجه می شوند خرابی تصویر ناشی از بازتاب نور از روی پلاک ماشین می باشد که بیشتر در فیلم های دوربین مدار بسته مه در شب ضبط شده است اتفاق می افتد.

🚨علت این نوع خرابی بازتاب نور مادون قرمز تابیده شده از سطح پلاک ماشین می باشد. در ادامه یک نمونه از این نوع خرابی را مشاهده می کنید.

رفع تاری و تشخیص پلاک

نمونه تاری تصویر دوربین مداربسته در شب و تار شدن پلاک خودرو

برای رفع تاری تصاویر و فیلم‌های دوربین مداربسته در شب، می‌توانید از روش‌ها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از دوربین‌های با کیفیت بالا: هر چقدر کیفیت دوربین مداربسته بالاتر باشد، تاری تصاویر در شب کمتر خواهد بود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برای استفاده در شب از دوربین‌هایی با قابلیت شب‌دید بالا و روشنایی مناسب استفاده کنید.
  2. استفاده از منابع نور مصنوعی: یک راه حل ساده برای رفع تاری تصاویر در شب استفاده از منابع نور مصنوعی مانند چراغ‌های مادون قرمز است. این نوع چراغ‌ها در برابر دوربین قرار می‌گیرند و تصویر را در شب روشن می‌کنند.
  3. تنظیمات دوربین: بسیاری از دوربین‌های مداربسته امکان تنظیمات مختلفی برای بهبود کیفیت تصویر در شب را دارند. به عنوان مثال، تنظیم شدت نور، تنظیم تعادل سفیدی و تنظیم حساسیت به نور می‌تواند بهبود محسوسی در تاری تصاویر در شب داشته باشد.

🔍با اجرای این روش‌ها و تکنیک‌ها، می‌توانید تاری تصاویر و فیلم‌های دوربین مداربسته را در شب بهبود داده و افزایش کیفیت تصاویر را حاصل نمایید.

2. رفع تاری ناشی از حرکت ماشین توسط نرم افزار تشخیص پلاک خودرو نهان نما

خرابی این تصاویر به دلیل بازتاب اشعه مادون قرمز و حرکت خودرو می باشد که در نتیجه آن تصاویر تار شده و پلاک قابل رویت نمی باشد. در ادامه عملیات رفع تاری و تشخیص پلاک با استفاده از نرم افزار نهان نما بر روی این تصویر را مشاهده می نمایید.

عملیات خواندن پلاک ماشین از روی فیلم دوربین مدار بسته در شب

3. رفع تاری چهره توسط نرم افزار نهان نما

در بسیاری از پرونده ها، هدف مالباختگان تشخیص چهره افراد در دوربین های مدار بسته می باشد. با توجه به پیچیدگی های چهره و تنوع بسیار بالای اجزای چهره بازگردانی آن نسبت به پلاک سخت تر می باشد. مجموعه ی نهان نما با استفاده از نرم افزارهای موجود می تواند تا حدی کیفیت تصویر را برای رفع تاری تصویر بالا ببرد ولی تشخیص چهره به عهده کاربران و یا پلیس می باشد.

رفع تاری و تشخیص پلاک
بازگردانی چهره با استفاده از نرم افزار و برنامه نهان نما

بهترین نرم افزار برای زوم روی پلاک ماشین از روی فیلم دوربین مدار بسته

پس از شناخت عوامل افت کیفیت تصویر نیاز است تا روش بازگردانی اطلاعات و برخی نرم افزار های رفع تاری پلاک خودرو و تشخیص پلاک در دوربین های مداربسته برای اندروید و آیفون و همچنین کامپیوتر را بررسی کنیم. خرابی های تصویر انواع مختلفی دارند و حذف هر مورد نیازمند نرم افزار و دانش مخصوصی می باشد.

معمولاً عملیات رفع تاری تصاویر و تشخیص پلاک خودرو شامل مراحل زیر می باشد:

  1. پیش پردازش تصاویر دوربین های مداربسته
  2. زوم روی پلاک خودرو
  3. رفع تاری تصاویر
  4. تشخیص پلاک خودرو

1. پیش پردازش تصاویر برای رفع تاری و تشخیص پلاک ماشین

پیش پردازش به منظور بهبود اولیه کیفیت تصویر و آماده سازی آن برای اعمال الگوریتم های پیچیده واضح کردن پلاک، و رفع تاری آن و خواندن پلاک ناخوانا خودرو در اندروید، آیفون و کامپیوتر می باشد. این عملیات با نرم افزارهای ویرایشگر تصویر و یا برخی نرم افزارهای خاص انجام می شود تا تصاویر به شکلی درآیند که توسط نرم افزار های رفع تاری قابل پردازش باشند.

2. رفع تاری تصویر

بخش دوم عملیات شفاف سازی تصویر رفع تاری می باشد. این کار توسط نرم افزارهای مخصوص و الگوریتم های متعدد انجام می شود که بنا به نوع تاری برای تصاویر مختلف متفاوت می باشد. برخی نرم افزارهای رفع تاری عبارت اند از نرم افزار رفع تاری و تشخیص شماره پلاک خودرو “نهان نما“، Amped FIVE ،SmartDeblur Pro و Focus Magic.

رفع تاری و تشخیص پلاک

همچنین در ادامه، به معرفی و بررسی برخی از نرم افزارهای معروف و قابل استفاده برای رفع تاری دوربین مداربسته در شب و روز می‌پردازیم:

  1. Adobe Photoshop: این نرم افزار حرفه‌ای و قدرتمند برای ویرایش تصاویر است. با استفاده از ابزارهای موجود در فتوشاپ، می‌توانید تاری دوربین مداربسته را حذف کنید یا کاهش دهید.
  2. GIMP: این نرم افزار رایگان است و سطحی مشابه فتوشاپ دارد. با استفاده از ابزارهای موجود در GIMP، می‌توانید تاری دوربین مداربسته را کاهش دهید.
  3. Topaz Video Enhance AI: این نرم افزار برای بهبود کیفیت و وضوح ویدئوها استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم افزار، می‌توانید تصاویر بی‌نویز‌تری را حاصل کنید.
  4. VideoStudio: این نرم افزار برای ویرایش ویدئوها استفاده می‌شود و ابزارهای مختلفی برای کاهش تاری و نویز در ویدئوها ارائه می‌دهد.
  5. Adobe After Effects: این نرم افزار برای ایجاد جلوه‌های ویژه در ویدئوها و اصلاح تاری و نویز استفاده می‌شود. با استفاده از ایجاد عملکردها و فیلترهای مختلف، می‌توانید تاری دوربین مداربسته را رفع کنید.

گرچه این نرم افزارها برخی از مهارت‌های حرفه‌ای برای استفاده کامل از آن‌ها نیاز دارند، اما با تلاش و تمرین می‌توانید مشکل تاری دوربین مداربسته را بهبود بخشید که خواندن پلاک ماشین از روی فیلم در شب آسان گردد. مهمترین مورد، انتخاب ابزار و تنظیمات مناسب برای هر تصویر است. برای آشنایی بیشتر با نرم افزارها و مراحل رفع تاری تصویر به مقاله زیر مراجعه کنید.

💎اگر به دنبال رفع تاری و تشخیص پلاک از فیلم دوربین مداربسته خود با نرم افزارهای اندروید، ios و کامپیوتر خود هستید از اینجا 10 نرم افزار مربوط به این کار را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است کار با هر نرم افزار مستلزم دانش و مهارت خاص خود می‌باشد.

3. تشخیص پلاک خودرو

تشخیص پلاک آخرین بخش عملیات رفع تاری پلاک خودرو و تشخیص آن می باشد. در این بخش بایستی تصاویری که عملیات خواندن پلاک ماشین بر روی آنها صورت گرفته با اطلاعات پایگاه داده تطبیق داده شوند تا مشخص شود هر بخش از تصویر چه عدد یا حرفی بوده است. عملیات واضح کردن و خواندن پلاک ناخوانا نیازمند تجربه و شناخت کامل اثر الگوریتم های رفع تاری بر تصاویر می باشد.

ارتباط با سامانه نهان نما

علاوه بر موارد ذکر شده دلایل متعددی می تواند باعث افت کیفیت تصاویر و یا تاری آن در دوربین های مداربسته شود. رفع این مشکلات و افزایش شفافیت تصاویر نیاز به مهارت های تخصصی در زمینه الگوریتم ها و نرم افزارهای پردازش تصویر دارد. مجموعه ی نهان نما متشکل از متخصصین هوش مصنوعی و پردازش تصویر و با 6 سال سابقه در این زمینه می تواند به شما در جهت بهبود کیفیت تصاویر و انجام خدمات رفع تاری تصاویر از دوربین های مدار بسته کمک نماید.

رفع تاری و تشخیص پلاک

سوالات متداول

علت خرابی تصویر در دوربین های مداربسته چیست؟

خرابی تصاویر در دوربین های مدار بسته می‌تواند به دلایل مختلفی شکل گیرد که از جمله مهم ترین آنها می توان به سرعت بالای خودرو، باتاب نور پلاک ماشین در شب، فاصله زیاد سوژه و کیفیت پایین دوربین اشاره نمود.

مراکز انجام خدمات رفع تاری و تشخیص پلاک ماشین کجاست؟

به صورت کلی دو گروه می‌توانند این کار را انجام دهند. 1. کارشناسان ادله دیجیتال پلیس 2. کارشناسان پردازش تصویر در بخش خصوصی

روش رفع تاری در سامانه نهان نما چگونه است؟

مرحله اول: پیش پردازش فیلم های دوربین های مداربسته. مرحله دوم: رفع تاری تصاویر. مرحله سوم: تشخیص پلاک خودرو

2 پاسخ

    1. سلام. به نزدیکترین کلانتری مراجعه و کلیه اطلاعات خود درباره نحوه وقوع سرقت و مشخصات سارق را در اختیار ماموران پلیس قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *